Bulan Rajab (III) : Dahsyatnya Pahala Puasa Rajab


Allah SWT menjadikan bulan Rajab sebagai salah satu bulan yang mempunyai banyak kelebihan dari bulan yang lain bahkan tidak sedikit hadist dan qaul (pendapat) ulama yang mengungkapkan kelebihan bulan tersebut. Dalam surga sendiri ada sungai yang bernama Rajab yang akan diperuntukan kepada mereka yang memuliakan bulan Rajab dengan puasa,ini sebagaimana di sebutkan dalam hadist Rasulullah SAW berbunyi:” “Sesungguhnya dalam syurga itu ada sebatang sungai yang disebutkan sungai Rejab, airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu, sesiapa yang berpuasa satu hari pada Rejab, Allah akan memberinya minum daripada sungai itu.” (HR. Imam Baihaqi).

Dalam redaksi hadist lain juga di sebutkan, Sabda Rasulullah SAW lagi : “Pada malam mi’raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril a.s.: “Wahai Jibril untuk siapakan sungai ini ?”Maka berkata Jibrilb a.s.: “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca salawat untuk engkau di bulan Rajab ini”.
Dalam bulan Rajab kita juga di anjurkan untuk memperbanyak  ibadah terutama puasa sunat dan  terdapat  banyak hadist nabi SAW dan nash kitab yang menganjurkannya dan  bernilai pahala berlipat ganda. Pernah diriwayatkan oleh Tsauban bahwa ia pada suatu ketika berjalan bersama Rasul saw melewati suatu kuburan di mana Rasulullah saw berhenti sejenak dan menagis tersedu-sedu. “Kenapa enkau menangis ya Rasulullah?” tanya Tsauban, lalu Rasulullah bersabda : “Aku berdoa untuk mereka yang sedang disiksa kuburnya maka diringankanlah siksanya oleh Allah. Coba mereka berpuasa satu hari dan tidak tidur satu malam dalam bulan Rajab, mereka tidak akan disiksa dalam kuburnya.”

Rajab sebagai bulan Allah SWT tentunya pahala dengan spesifik akan diberikan untuk mereka yang rajin beribadah, sedangkan syakban dan Ramadhan sebagai bulan RasulullahSAW dan umat-Nya. Ini Juga di paparkan dalam sebuah hadist dengan riwayat (secara mursal) Abul Fath dari al-Hasan, Nabi Saw bersabda: “Rajab itu bulannya Allah, Sya’ban bulanku, dan Ramadan bulannya umatku.”

.
Klasifikasi Kelebihan Puasa Rajab
.
Sangat banyak hadist yang menguraikan kelebihan  ibadah puasa di dalam Bulan Rajab, penulis mencoba mengklasifikasi dalam beberapa uraian kelebihan puasa rajab, diantaranya, pertama, Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rajab dan beribadat pada malamnya (berjaga), seperti dia berpuasa 3,000 tahun, diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar setiap hari dan ditunaikan  segala hajatnya yakni 70 hajat ketika keluar nyawa dari jasadnya, 70 hajat ketika di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Al-Quran dinaikkan ke langit), 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan, dan 70 hajat ketika melalui titian Siratul Mustaqim.
.
Kedua, Orang yang berpuasa dan bersalawat dalam bulan Rajab, Allah SWT berikan kepada merak di syurga kelak minum dari air sungai yang bernama Rajab yang mana airnya lebih putih dari susu, lebih manis dari madu dan lebih dingin dari salji, dan baunya lebih harum daripada kasturi. Ketiga, mereka yang berpuasa pada awal Rajab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

Keempat, mereka yang rajin berpuasa puasa pada tepatnya tanggal 27 bulan Rajab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Bahkan jika mereka iringi dengan sedekah,pahalanya dilipat gandakan seperti puasa seribu tahun. Hal ini disebakan oleh kebesaran hari Israk-Mikraj.

Kelima, orang yang melakukan ibadah puasa rutin setiap sehari berpuasa hingga sebulan Rajab, ini seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Apabila melakukan ibadah tambahan di iringi bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Nantinya di surga mereka itu dibangun untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu sang bidadari dengan lebih cantik daripada matahari seribu kali.



Keenam, mereka yang berpuasa sehari saja seperti melaksanakan puasa setahun,ini sesuai dengan hadist dari riwayat al-Thabarani dari Sa’id bin Rasyid: “Barangsiapa berpuasa sehari di bulan Rajab, maka ia laksana  berpuasa setahun, bila puasa 7 hari maka ditutuplah untuknya pintu-pintu neraka jahanam, bila puasa 8 hari dibukakan untuknya delapan pintu surga, bila puasa sepuluh hari, Allah akan mengabulkan semua permintaannya…..”

Subscribe to receive free email updates: